Website sponsoren:


Kano centrum Arjan BloemKano Centrum
Arjan Bloem

Specialsit in Uurwerken Arnold van der Duim
Specialist in Uurwerken

Laatste Reacties

Teken-encefalitis in Nederland

Update!!!

Het RIVM heeft in reeënbloedmonsters uit Overijssel antistoffen gevonden tegen het teken-encefalitisvirus. De reeënbloedmonster lagen opgeslagen in de DWHC-serumbank en waren in 2009-2010 in het kader van een surveillance bij reeën verzameld in samenwerking met FBE’s, WBE’s en jagers. Het virus zelf is aangetroffen in twee teken uit hetzelfde gebied. Er zijn geen patiënten bekend die in Nederland besmet zijn geraakt met het virus.

Update: Op 21 juli 2016 maakte het RIVM bekend dat voor de eerste keer in Nederland een patiënt ziek is geworden door een teek die het teken-encefalitisvirus (TBE-virus) bij zich droeg.

RIVM Nieuwsbericht TBE

In teken op de Sallandse Heuvelrug is het teken-encefalitis virus (TBE-virus) aangetroffen. Het is voor het eerst dat dit virus in teken is aangetroffen in Nederland. Er zijn geen patiënten bekend die in Nederland besmet zijn geraakt met het virus. Hoewel het risico op teken-encefalitis na een tekenbeet veel kleiner is dan op de ziekte van Lyme, is dit een extra reden om alert te zijn op tekenbeten.

Lees meer

Webmaster | Donderdag 20 Oktober 2016 - 07:15 am | | Standaard | Geen reacties

Zeekajak.NL Nieuws

Vervangen van latex manchetten

Vervangen van latex pols- en nekmanchetten is niet al te moeilijk met een beetje handigheid en vooral kennis.

De handigheid krijg je vanzelf na de eerste keer vervangen (of afkijken). De kennis, daar ontbreekt het nog wel eens aan is onze ervaring. Temeer daar er watersportwinkels zijn (zelfs kanowinkels!) die reparatiesetjes verkopen bestaande uit latex manchetten inclusief lijm, maar waarbij de lijm totaal ongeschikt is voor het doel. Ook sommige YouTube filmpjes rotzooien wat aan.

Ik kreeg het droogpak (geen Kokatat) van een kanomaat onder ogen die met zo een reparatiesetje gerepareerd was; totaal mislukt. Voor hem de reden om zijn droogpak maar helemaal op te geven; zonde en dat was niet nodig geweest. Gebruik dus vooral geen BisonTix of vergelijkbare contactlijmen, ook niet als dit bij een latex nek-/ polsmanchet vervangingssetje zit. Een goede reden om hier een stukje over te schrijven.Kokatat gebruikt zelf McNett AquaSeal (AquaSure). Ook goed toepasbaar is McNett SeamGrip. Kokatat heeft zelfs filmpjes van gemaakt van hoe je nek- en polsmanchetten vervangt. Met de juiste mallen (en lijm) is het echt een fluitje van een cent.

Lees meer

Webmaster | Zaterdag 11 Juni 2016 - 08:31 am | | Standaard | Geen reacties

Binnenvaartpolitiereglement

(BPR) wijzigt per 1 januari 2016

Met ingang van 1 januari 2016 is er een groot aantal wijzigingen van kracht in het BPR. De wijzigingen hebben betrekking op zowel de beroeps- als de recreatievaart.

De belangrijkste wijzigingen in het BPR zijn: 

  • Compensatie beperking vrije uitzicht door lading mbv camera en radar is toegestaan. 
  • Gebruik reddingsvesten is verplicht voor bedrijfsmatige schepen. 
  • Inland AIS is nu ook verplicht op alle BPR wateren met een CEMT klasse van I of hoger. 
  • Spudpalen mogen alleen nog gebruikt worden waar dit specifiek is aangegeven. 
  • Maximaal toegestane afmetingen zijn niet langer opgenomen 
  • Varen met Kitetender gelijkgesteld aan kitesurfen. 
  • Elektronische versie Handboek voor de marifonie toegestaan. 
  • Amfibievoertuig is nu voor vaarregels een klein schip 
  • Doorvaren bij gele lichten tijdens openen/sluiten bruggen toegestaan 
  • Standaard “mistsein” voor alle veerponten.
  • Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl opgenomen. 
  • Ligplaats kan worden aangewezen voor een type schip. 
  • Verandering in verplichting bepaalde ‘wal’ te varen. 

In de bijlage (PDF, 88,91 KB) zijn deze belangrijkste wijzigingen nader uitgewerkt. Een volledig overzicht van alle wijzigingen in het BPR en wat ze precies inhouden is te vinden op de website Overheid.nl.

Het volledige BPR is ook op de website te vinden. Vanaf 1 januari 2016 staat hier de nieuwe integrale tekst.

Webmaster | Dinsdag 22 December 2015 - 07:26 am | | Standaard | Geen reacties

Kano oplaadhulp

Mogelijkheid om alleen veilig je kano op te laden.

Als eerste plaats je de oplaadhulp op de dak-drager. Daarna leg je aan de achterzijde een kleed als bescherming voor de kajak op de grond. Nu kan de kajak naast de auto worden gelegd.

Til hierna de voorkant van de kajak op de kano oplaad hulp. De achterzijde van de kajak rust nu op het kleed, zodat de kajak niet over de straat kan schuren.

Lees meer

Webmaster | Zondag 01 Maart 2015 - 08:03 am | | Standaard | Geen reacties